Wat is Pilates?

Pilates is een verantwoorde vorm van bewegen die geschikt is voor mensen die een betere fysieke conditie willen verkrijgen en een strakker en gebalanceerd lichaam. Veel zittend werken achter de computer of dagelijks lichamelijk inspannend werk doen, heeft zijn weerslag op het lichaam: rugpijn, nekpijn, pijn in de middel, pijn in de schouders, pijn in de heup etc.. Pilatesoefeningen dragen bij aan de verbetering van spierproblemen en houdingsproblemen en de vermindering van pijn. Pilates zorgt voor een betere lichaamshouding, spierkracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen.

Bij Persoonlijk Pilatesstudio in Appingedam is Pilates persoonlijk. Dit betekent dat er veel aandacht en begeleiding is voor de cursist. De oefeningen zijn aangepast aan het lichaam van de cursist en waar deze behoefte aan heeft. Pilates overbelast het lichaam niet en biedt een work-out voor het gehele lichaam.

U krijgt individueel les, zodat u geen oefeningen hoeft uit te voeren die niet goed bij u passen. Bij iedere oefening wordt u begeleid door een ervaren Pilates docent. De lessen worden aangeboden in groepjes van 3 personen, waarbij iedere cursist zijn eigen individuele programma met oefeningen uitvoert.

Pilates is geschikt voor mannen en vrouwen van alle leeftijden omdat de oefeningen aangepast worden aan uw persoonlijke conditie. Ervaring met sport is geen vereiste. Mensen die juist veel sporten hebben ook baat bij Pilates omdat het de sportprestaties helpt te verbeteren doordat zij met Pilates effectiever leren bewegen. Lees hier de ervaringen van enkele cursisten van de studio.

Tijdens de lessen bij Persoonlijk Pilates Appingedam doet de cursist zowel Mat-oefeningen (op een oefenmat) als oefeningen met Pilatesapparaten zoals de Reformer, de Cadillac, de Spine Corrector, de Wunda chair, de High Barrel en de Foot Corrector.

De oefeningen zijn zo uitgebalanceerd dat alle spiergroepen getraind worden. Bij het uitvoeren van de oefeningen wordt veel aandacht besteed aan het hebben van de juiste lichaamshouding, zodat de gewrichten en spieren optimaal bewegen. Pilates werkt vanuit het centrum van het lichaam: de buikspieren, de onderrug en het bekken. Het is dit centrum dat het lichaam stabiliseert zodat het een tal van verschillende bewegingen kan uitvoeren. Een gecontroleerde ademhaling activeert en stabiliseert het centrum. Iedere Pilatesoefening wordt uitgevoerd met concentratie, controle over de beweging en precisie.

Wat is het verschil tussen yoga en Pilates?

Pilates lijkt op yoga, in de zin dat beide bewegingsmethoden zijn waarbij het gaat om de connectie tussen “mind-body”. Bij Pilates ligt de nadruk op het juist aansturen van het lichaam vanuit het brein. Joseph Pilates was bij het ontwikkelen van de Pilatesmethode geïnspireerd door yoga. In sommige Pilatesoefeningen zijn yogahoudingen te herkennen (denk bijvoorbeeld aan de “olifant-oefening” op de reformer (Pilates-apparaat) die op de downward facing dog lijkt bij yoga). Een groot verschil tussen yoga en Pilates is dat er bij yoga-oefeningen een statische houding wordt aangenomen, terwijl Pilates bestaat uit vloeiende bewegingen. Pilates is een dynamische en anatomisch verantwoorde manier van bewegen. Lees hier verder voor meer antwoorden op veel gestelde vragen over Pilates.

Control balance
Gevorderd Pilates: De Control balance oefening

Geschiedenis van de Pilatesmethode

Pilates is een bewegingsmethode ontworpen door Joseph Pilates in het begin van de twintigste eeuw. Joseph Pilates werd in 1883 geboren in Dusseldorf (Duitsland), zijn ouders waren Griekse immigranten. Als kind was hij vaak ziek en leed hij aan astma en reuma. Hij besloot daarom om zijn leven te wijden aan het verbeteren van zijn fysieke gezondheid. Hij deed aan body-building, yoga, kung-fu en gymnastiek. In 1912 verhuisde hij naar Engeland waar hij werkte als bokser, circusartiest en leraar zelfverdediging voor de Engelse politie. Hier begon hij voor het eerst oefeningen te onderwijzen die later onderdeel van de Pilatesmethode zouden worden. Tijdens de eerste wereldoorlog werd hij in Engeland gevangen gezet omdat hij van Duitse afkomst was. In gevangenschap ontwikkelde hij zijn Pilatesmethode verder, die hijzelf “Contrology” noemde.

Na de eerste wereldoorlog keerde Pilates terug naar de Duitsland waar hij verder werkte aan zijn bewegingsmethode. Hij vertrok uit Duitsland in 1925 omdat hij gedwongen werd het Duitse leger te trainen en emigreerde naar New York. Op de boot naar Amerika ontmoette hij zijn vrouw Clara waarmee hij de eerste Pilates studio opzette in New York. In eerste instantie werd de Pilatesmethode beoefend door een kleine groep mensen, voornamelijk dansers in New York, zoals George Balanchine en Martha Graham. Pilates heeft meerdere boeken geschreven over zijn “Contrology”- methode: waaronder Return to Life through Contrology en Your Health. Toen Pilates overleed in 1967 waren zijn ideeën nog maar bij een klein publiek bekend. Pas in de jaren 80 en 90 werd Pilates bekend bij het grote publiek.